Monday 17 October 2011

Redah Alam di Lautan

 EKSPEDISI PANGKOR - JET SKI 2011

   Bukan senang menyahut cabaran merentasi lautan dengan halangan beberapa faktor alam. Namun dek rasa tanggungjawab yang ada, Redah Alam Resources telah memikul tanggungjawab besar bersama Kementerian Pelajaran Malaysia, Jabatan Pelajaran Negeri Perak, Pejabat Pelajaran Daerah Manjung, Pusat Kokurikulum Negeri,SMK Pangkor dan SK Seri Pangkor berjaya membuktikan penggemar sukan 'offroad' boleh melakukan sesuatu yang boleh dibanggakan.Sukan air yang boleh diketengahkan kepada murid-murid sekolah di pulau indah ini.
    Ekspedisi Pangkor - Jet Ski 2011 adalah ekspedisi yang diilhamkan untuk merealisasikan Satu Murid Satu Sukan yang hangat diperkatakan di Malaysia sekarang. Ekspedisi ini merupakan cabaran mengelilingi Pulau Pangkor dengan menunggang jentera sukan air iaitu Jet ski. Ekspedisi Jet ski ini merupakan ekspedisi menunggang jet ski secara solo mengelilingi Pulau Pangkor. Ekspedisi redah ombak yang  bukan main-main ombak ini juga mengambil kira pecutan seberapa laju untuk mendapatkan catatan masa sepantas yang boleh untuk satu pusingan Pulau Pangkor.
       Adik Harith bin Mohammad, 8 Tahun, SK Seri Pangkor dan Kakaknya, 'Izzati bt Mohammad,15 Tahun, SMK Pangkor telah membuktikan mereka boleh menyahut cabaran ayahnya yang juga merupakan Pengurus serta Jurulatih mereka.
      'Izzati dan Harith telah berjaya meredah ombak, menongkah arus, dilambung ombak malah berjaya merentas badai untuk mengotakan janji kepada ayah yang mereka boleh membuktikan sesuatu di bumi Pangkor ini. Hasilnya terpahat dalam diari hidup mereka berdua sebagai bekal menghadapi masa hadapan.  
    Harith dan 'Izzati telah berjaya membuat catatan masa selama 35 minit untuk
menunggang Jet Ski secara solo mengelilingi Pulau Pangkor sejauh 40 kilometer. Kejayaan ini telah disahkan dalam rekod mereka pada 29 Januari 2011, Sabtu di Perairan Pangkor. Malah mengikut maklumat yang diperoleh, ekspedisi sebegini dan catatan ini belum pernah dibuat lagi oleh sesiapa sebelum ini di sini.  Senyuman terukir di bibir mereka berdua malah perjalanan sukan ekstrem mereka ini tiada nokhtahnya lagi kerana mereka sudah serasi dengan dunia sukan yang perlukan keberanian dan kesungguhan ini.
     Untuk melihat catatan ini terukir, keadaan dan situasinya bukanlah semudah yang disangkakan. Ianya juga atas Latihan Asas Teori dan Amali berkaitan Keyakinan di Air, Asas Renang, Asas Menyelamat Kelemasan, Teknik Pengendalian Jet Ski dan undang – undang serta kaedah berkaitan lautan telah dilalui mereka berdua sepanjang tahun.  Beginilah mereka berdua dapat mempelajari dan memantapkan lagi kemahiran yang sedia ada dengan latihtubi tunggangan, teknik pengawalan haluan dan teknik membelah ombak di sepanjang perjalanan. Setelah mengharungi pelbagai cabaran latihan , barulah ekspedisi ini boleh dilaksanakan.

   Ekspedisi bermula di Pantai Pasir Bogak, bergerak mengelilingi Pulau Pangkor melalui Pulau Mentagor, Pulau Giam, Teluk Belanga, Teluk Dalam, Teluk Kecil, Teluk Segadas, Pulau Pangkor Laut, Marina Bay dan berakhir di Pasir Bogak untuk catatan masa terpantas. Cabaran bukan sekadar memecut seberapa laju mesin air ini untuk mambuat catatan masa, malah pada masa ekspedisi itu, mereka diiringi hujan dan angin yang agak kuat.  Syukur pengalaman dan kecekalan mengatasi segalanya.
    Ekspedisi ini juga diawasi sepenuhnya oleh sebuah Bot Penyelamat Pasukan Gerakan Marin Lumut ( 4 anggota ), 2 buah Jet Ski Penyelamat Pasukan Gerakan Marin Lumut, 4 orang anggota Bomba dan Penyelamat Pangkor, Sebuah Bot Pasukan Pemantauan, seorang Pegawai dari Persatuan Bulan Sabit Merah Perak, 2 orang  pasukan dokumentasi program sebuah Bot Penyelamat, Penolong Pengarah Pusat Kokurikulum Negeri, Pegawai Pusat Kokurikulum Negeri, kakitangan Pusat Kokurikulum Negeri,  seorang Penolong PPD dari PPD Manjung, 2 orang Wakil Sekolah dan sebuah bot penyelamat Pusat Kokurikulum Negeri.
       Syukur, pengembaraan ini telah berjaya. Kejayaan ini juga atas dorongan, sokongan serta kerjasama yang telah diberikan oleh semua pihak yang terlibat secara langsung dan tidak langsung di sini.
Jutaan terima kasih kepada Pihak Bomba da Penyelamat Pangkor, Pasukan Gerakan Polis Marin Kg Aceh, Masjid Teluk Raja Bayang, PBS Perak, Klinik Kesihatan Pangkor serta semua yang terlibat. 
Terima kasih kepada pihak Jabatan yang telah memberikan sijil penghargaan dan pengikhtirafan atas kejayaan ini.   
 

     
 
 



 
                           
          

 



No comments:

Post a Comment